فارسی العربی |  English  AALULBAYT
GLOBAL INFORMATION CENTER


الگو شدن فاطمه زهرا سلام الله عليها
مقدمه
در روایت های متعددی از شیعه و برادران اهل سنت چنین آمده است که از پیامبر عظیم شان اسلام صلي الله عليه و آله و سلم در علت نام گذاری فاطمه سلام الله عليها سوال شده است که چرا به فاطمه سلام الله عليها ،فاطمه گفته میشود . پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم چنین میفرماید: (چون خداوند آتش را بر محب فاطمه سلام الله عليها -یعنی کسی که عاشق و شیدای فاطمه سلام الله عليها باشد- حرام کرده است و او را از آتش دوزخ جدا کرده است.) به عبارت دیگر اگر فاطمه سلام الله عليها ، فاطمه نامیده شد چون خداوند کسی را که محب فاطمه سلام الله عليها باشد کسی که مقتدایش فاطمه سلام الله عليها باشد او را از آتش جدا کرده و این افتخاربزرگ ما شیعیان است چون مخاطب اصلی ما شیعیان هستیم گر چه همه فاطمه زهرا سلام الله عليها را دوست دارند ولی سهم بیشتر از آن ما شیعیان است.

جایگاه محبین حضرت زهرا سلام الله عليها
این که محب فاطمه از آتش دوزخ دور است و از دوزخ جدا است به لحاظ کاری است که محب فاطمه سلام الله عليها انجام می دهد. به راستی کسی که محب فاطمه باشد خداوند چه جایگاه و منزلتی برای او در نظر گرفته، میدانیم که مقام فاطمه زهرا سلام الله عليها آنقدر بالاست که الگوی امام زمان ارواحنا له الفداء هستند پس کسی که محب فاطمه میشود خداوند برای او مقام و منزلتی قرار خواهد داد. از جمله روایات که در این باره وجود دارد روایت پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم است که ایشان به سلمان چنین می فرماید :
مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ مَعِی وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِی النَّارِ، یَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ یَنْفَعُ فِی مِائَةِ مَوْطِنٍ أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِیزَانُ وَ الْمَحْشَرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِیَتْ عَنْهُ ابْنَتِی فَاطِمَةُ رَضِیتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِیتُ عَنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَیْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَیْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَیْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَا سَلْمَانُ وَیْلٌ لِمَنْ یَظْلِمُهَا وَ یَظْلِمُ‏ ذُرِّیَّتَهَا وَ شِیعَتَهَا[1]
اى سلمان! هر که دخترم فاطمه را دوست داشته باشد در بهشت با من است، و هر که با او دشمنى کند در آتش خواهد بود. اى سلمان! محبّت فاطمه در یک صد مورد سود مى‏ دهد که کمترین آنها مرگ و قبر و میزان و محشر و صراط و حساب است. دخترم فاطمه از هر که راضى باشد من نیز از او راضى هستم و من از هر که راضى باشم خدا از او راضى است، و فاطمه بر هر که خشم گیرد من بر او خشم مى ‏گیرم و من بر هر که خشم گیرم خدا بر او خشم خواهد گرفت.
به راستی محبتی که باید تحلیل شود آیا صرف یک محبت عاطفی و غریزی است یا محبت است که پشتوانه معرفتی نسبت به عصمت حضرت زهرا سلام الله عليها و مقام آن بزرگوار دارد و با عمل عجین شده باشد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در روایتی می فرمایند: در قیامت، فاطمه از صراط عبور کرده، وارد بهشت می‌شود و رشته‌های چادر او بر روی صراط باقی می‌ماند که یک سوی آن به دست زهرا و سوی دیگرش در عرصه قیامت است. در این هنگام منادی پروردگار به خلائق که از اولین تا آخرین آنان بر صراط گرد آمده‌اند، ندا ‌می دهد
«یَا أَیُّهَا الْمُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ مِرْطِ فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ»
«ای دوست‌داران فاطمه! به رشته‌های چادر سیده زنان عالم در آویزید»[2]
با این فرمان، جمع کثیری از آفریدگان که در شمار محبِّین حضرت زهرا سلام الله علیها هستند، با تمسّک به رشته‌های چادر آن حضرت، داخل بهشت می‌شوند
از پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم سوال میشود یک فعام به چه معناست پیامبر میفرمایند یعنی یک میلیون از مردم یعنی میلیون میلیون مردم به این رشته ها چنگ می زنند و وارد بهشت میشوند.

محبت ساده و سطحی یا تعریف جدیدی از محبت
این چه محبتی است یک محبت غریزی و عاطفی یا نه محبتی است که از مقام فاطمه بر خواسته و از آن طرف با عمل پیوند خورده یعنی محبتی است که بر اساس معرفت است که در دیگر ائمه هم داریم که قطره ای اشک برای اباعبدالله دریای از آتش را خاموش می کند ولی این اشک یک اشک معمولی غریزی صرف نیست و از آن معرفت بر خواسته که حسین عشق خدا بر روی زمین است ، عصمت الله است، حجت خداست و وقتی او را شهید می کنند از حاکمیت او از علم او از نورانیت و هدایت او ما را محروم کرده اند با تمام وجود دشمنان آنها را لعن می کنیم یک محبتی است که تبری و تولی را در من ایجاد می کند محبت فاطمه سلام الله عليها در صد موقف از مواقف آخرت به داد ما میرسد این معرفت و محبتی است که معرفت داریم به عصمت الله به این که فاطمه پیوند مقام رسالت و ولایت امامت است کسی که غضبش غضب خداست، قولش قول خداست، نگاهش نگاه خداست. یک چنین کسی را دوست بداری به این جا میرسی معصوم است، مقتدای ما و شما باشد. امام زمان ارواحنا له الفداء در یکی از توقیعاتشان چنین میفرمایند: «دختر پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم الگوی من است»[3]
امام زمانی که در دعای ندبه چقدر در مورد مقامشان آمده است افتخارش این است که الگویش فاطمه زهرا سلام الله عليها است الگو یعنی نگاه کنم پایم را جای پای او بگذارم
الگو یعنی باید در فضای خانواده ما فاطمه سلام الله عليها معیار و میزان باشد
الگو یعنی باید در فضای جامعه، من در نوع رابطه با امامم، پیامبرم ،همکارم ،دوستم میزانم فاطمه سلام الله عليها باشد. در رابطه ی من با خدایم فاطمه سلام الله عليها الگوی من باشد نقل میکنند که حضرت فاطمه سلام الله عليها در برابر خداوند آنقدر می ایستاد که پاهایشان متورم میشود چرا ما در دل شب بیدار نشویم و نماز شب نخوانیم. فاطمه زهرا سلام الله عليها انس با قرآن داشت. شیعیانی که می گویند ما محب فاطمه سلام الله عليها هستیم کجاست انس با قرآن، کجاست خلوت شبانه با خدای خود،
جوانان انس با قرآن ندارند یا قرآن خواندن بلد نیستند و یا هیچگاه سراغ تفسیر قرآن نرفته اند و با قرآن مأنوس نیستند آن وقت می گویند الگوی ما فاطمه سلام الله عليها است
به عمل کار براید به سخن دانی نیست
وصیت فاطمه زهرا سلام الله عليها به حضرت علی عليه السلام این است که بعد از مرگ من بر سر قبر من قرآن بخوانید .
سلمان می گوید : پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم از من خواستند بروم و فاطمه سلام الله عليها را صدا بزنم هنگامی که وارد خانه فاطمه زهرا سلام الله عليها شدم دیدم فاطمه زهرا سلام الله عليها قرآن میخواند در حالی که دستاس آسیاب دستی را می چرخاند .
چرا ما اینگونه نیستیم در فضای جامعه ما و نوع رابطه ما با دیگران فاطمه سلام الله عليها باید الگو باشد این محبت محبتی است که پشتوانه معرفتی دارد و با عمل همراه است مگر میشود به یک محبت ساده کفایت کنیم همه فاطمه سلام الله عليها را دوست دارند مگر میشود فاطمه سلام الله عليها را دوست نداشت جردان مسیحی میگوید مگر میشود کسی حضرت علی عليه السلام را دوست نداشته باشد. دشمن علی، علی را دوست دارد در دلش علی را تحسین میکند ولی به زبان نمی آورد نمیتوان علی را دوست نداشت اما آن چیزی که از ما خواسته اند این است که آنها مقتدای ما باشند فانی برای آنها باشیم ولایت آن ها را بپذیریم .
ولایت یعنی حاکمیت و سرپرستی یعنی در دل من در فکر و عقل من در فضای خانواده و جامعه من رابطه من با دیگران با خدای خود با امام با پیامبر با دوست با همسر با همسایه آن ها حاکم باشند. امر، امرِ آنها باشد نه آنچه دلم میخواهد. محب فاطمه یعنی کسی که زهدش زهد فاطمه باشد زهد فاطمه نمی گوید کار نکن دنیا بد است می گوید دنیا کم است باید زیادش کرد زیاد کردن یعنی این نیست که همه چیز را به خودت و خانواده ات اختصاص بدهی یعنی آنجه که در اختیار داری اگر چه مال توست دیگران را هم سهیم کنی اگر باغ فدک را خداوند امر میکند به پیامبر که به فاطمه سلام الله عليها بده چون فاطمه سلام الله عليها فقط برای خود بر نمی داشت فقرا موقعی که قرار بود سهم فاطمه را بدهند صف کشیدند و فاطمه زهرا سلام الله عليها فدک را تقسیم کرد و برای خود کمی برداشت خانه و اموال اضافه نکرد همیشه همه را سهیم میکرد اگر غیر این بود فقرا آشوب می کردند همین طور که الان درایتالیا می بینیم جنبش وال استریت که میگویند کل ایتالیا 9تا سرمایه دار دارد که قسمت عظیم این سرمایه دست این 9 نفر است و بقیه هیچ.
اما در بینش شیعه چنین است که شما دیگران را سهیم میکنید و همه چیز را برای خود نمی خواهید و هر چه داریم را عنایت خدا میدانیم خداوند این عنایت را به ما کرده تا واسطه شویم و این عنایت را به بقیه هم برسانیم.
در جامعه امروز خانم های که کار بیرون انجام میدهند یادشان می رود که وظیفه اصلی انها همسر داری و وظیفه مادری است و همین دلایل باعث اعتراض مردها و مشکلات بعدی خواهد شد
حضرت فاطمه کسی بود که به فرزندداری همسرداری می رسیدند، هم اهل مزاح بودن و هم خود را برای همسر زینت میکردند.
حضرت علی عليه السلام می فرماید هر گاه من وارد خانه می شدم و چشمم به فاطمه می افتاد همه غم هایم را فراموش می کردم خانم های که میگویند الگوی ما فاطمه زهراست برای شوهران خود چنین هستند باید به گونه ای باشد که در خانه در کنار هم باشند وظایف را تقسیم کنند و در کار از یکدیگر سبقت بگیرند الگو شدن فاطمه زهرا سلام الله عليها این است و همین طور در فضای جامعه نسبت به امامش از مقام ولایت دفاع کند بحث های متعددی نسبت به ادب فاطمه سلام الله عليها در برخورد با دیگران با فرزند با شوهر وجود دارد ولی به سراغ مدافعات حضرت فاطمه سلام الله عليها می رویم از مقام ولایت به عنوان مهم ترین دستاورد پیامبر و مهم ترین خواسته خداوند سبحان، رمز ما در گرو این است که قرآن و عترت را با هم داشته باشیم به شهادت حدیث ثقلین:
من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازید هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ گاه از هم جدا نمی شوند.
عده ای میخواستند بعد از رحلت پیامبر عظیم شان عترت را از قرآن جدا کنند و مردم را از عترت محروم کنند تنها کسی که توانست در برابر آن ها ایستادگی کند فاطمه سلام الله عليها بود دیگران ایستادند مثل سلمان مثل مغداد ولی آن چنان آن ها را اذیت کردند و از صحنه بیرون کردند و تنها کسی که توانست بایستد فاطمه سلام الله عليها بود و مردانه ایستاد وجانش را در برابر دفاع از حضرت علی عليه السلام داد این الگویست برای ما.
فاطمه الگوی زن ها نیست الگوی همه انسان هاست چه زن و چه مرد افتخار نه تنها زن ها بلکه همه است این بانوی بزرگوار 12 گام بزرگ برای دفاع از مقام ولایت برداشته چون میدانست میخواهند علی را بکشند خودش آمد پشت در ولی فکر نمی کرد آن ها انقدر بی حیا باشند که باز هم وارد خانه شوند. آمد، آگاهانه هم آمد و جان امام زمان خود را حفظ کرد دشمن باید از جنازه فاطمه بگذرد تا بتواند به امام دست پیدا کند اگر فاطمه سلام الله عليها برای امام زمان ارواحنا له الفداء الگوست برای ما و شما که به نحو اولا الگوست .
امروز چرا امام زمان ارواحنا له الفداء ما غریب است چرا دفاع نمی کنیم چرا بلد نیستیم دفاع کنیم دفاع از امام زمان ارواحنا له الفداء مراتبی دارد یک مرتبه اش این است که بجه محل ها را جمع کنیم جلسات هفتگی بگذاریم برای امام زمان ارواحنا له الفداء، ذکر فضائل اهل بیت را بگویم از حقوق امام زمان ارواحنا له الفداء بگویم اگر محب فاطمه ای یاد بگیر جطور از امام زمان ارواحنا له الفداء خود دفاع کرد بچه شیعه ها بازاریها کسبه برای امام زمان ارواحنا له الفداء خود هزینه میکنند اگر در این زمینه ما هزینه نکنیم هزاران راه باطل است و ده ها برابر باید هزینه کنیم اگر برای جوانان هزینه نکنی بعد باید برای اعتیادشان صدها برابر هزینه کنی اگر میگوی الگویم فاطمه است یک نشانه دارد.
«قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» [4]
«بگو : اگر خدا را دوست می داريد از من پيروی کنيد تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بيامرزد، که آمرزنده و مهربان است»
حضرت فاطمه 12 گام بزرگ در برابر مقام ولایت برداشته آن هم در کارنامه 70 یا 90 روزه خود آنقدر متوجه بود که حضرت علی عليه السلام را ناراحت نکند این سخنان که میگویند حضرت فاطمه سلام الله عليها اواخر عمر در خانه از علی رو می گرفت تا علی را ناراحت نکند و غم علی را زیاد نکند و دل علی را آتش نزند درست است چون می دانست علی خود آنقدر مشکل دارد و همین است که وقتی حضرت علی عليه السلام خبر شهادت حضرت فاطمه سلام الله عليها را شنید از هوش رفتند و بعد از اینکه به هوش امدند به پیش بستر فاطمه رفتند و فرمودند (فاطمه جان تو تسلی دل من بودی از این به بعد چه کسی مونس دل تنهای من باشد)
پس تجلی محبت در اطاعت است اگر می گویی امام زمان ارواحنا له الفداء را دوست داری چقدر زندگیت بوی امام زمان ارواحنا له الفداء میدهد؟؟؟؟؟؟؟



[1]بحار الأنوار ج‏27، ص117
[2] تفسیر امام حسن عسکری، صفحه 432
[3] بحارانوار جلد 53 صفحه 180
[4]سوره آل عمران آیه31
صفحه اصلی درباره ما |  ارتباط با ما |  اهداف

faraa.ir